|
Fot. Katarzyna Wendland |
CASTLEBAR: Co.Mayo - Irlandia
Kolejowa
wieża ciśnień w Castlebar przyciąga uwagę swoją niezwykle drobną
konstrukcją, miniaturową w stosunku do innych wież. Obiekt zapomniany,
porośnięty bluszczem, z drobnym, odkrytym zbiornikiem na szczycie. Do
zardzewiałego zbiornika prowadzi rachityczna drabinka. Od strony
torowiska można zobaczyć żeliwną miarkę i zamurowane okienko. Stoi tuż
przy skrzyżowaniu drogi z trakcją kolejową. Korzeniami sięga 1862 roku,
kiedy to wybudowano w tym mieście dworzec kolejowy, łącząc tę część
wyspy m.in. z Dublinem.
 |
Fot. Katarzyna Wendland |
 |
Fot. Katarzyna Wendland |
 |
Fot. Ola |
MOATE:
Co.Westmeath- Irlandia
Dwukondygnacyjna wieża ciśnień w
Moate jest na planie kwadratu, zbudowana została w 1851 roku.
Zbiornik jest z kutego żelaza wpisanego w plan kwadratu. W części
gdzie znajdują się pompy jako materiał do budowy – wykorzystano
łupek naturalny, czerwoną cegłę, granit. Dwuspadowy dach z łupka
naturalnego przykrywa przynależną do budynku – halę pomp. Jeśli
chodzi o detal architektoniczny, traktowany jest klasycznie,
występują boniowania wokoło okien- w tej chwili zamurowanych.
Granitowe narożniki
Ciekawe jest to, iż wieża ciśnień
wraz z zabudowaniami jest częścią XIX wiecznej stacji kolejowej w
Moate, zbudowana przez The Midland Great Western Railway Company.
Trakcja kolejowa miała służyć połączeniu Dublina z Broadstone,
Mullingar ( post styczniowy-
kolejowa wieża ciśnień ) i kończąc
na Galway – portowym mieście leżącym nad oceanem atlantyckim.
Dworzec został zamknięty dla regularnego ruchu kolejowego w 1987
roku.
|
Fot. Ola |
Z ciekawostek – dworzec jak i wieża
ciśnień i zabudowania terenu są autorstwa znanego irlandzkiego
architekta JS Mulvany. Jest on również autorem napotkanej stacji
kolejowej wraz z wieżą ciśnień w Mullingar. Mulvany był
odpowiedzialny za projekty wielu dworców kolejowych wraz z
zabudowaniami wzdłuż tej linii kolejowej. W centrum wieży znajduje
się okrągłe okno z którego widać wschodnią część budynku z
jednokondygnacyjną halą pomp. Te XIX wieczne założenia
zdecydowanie pomimo z definicji przemysłowemu charakterowi wież
ciśnień, mają rys charakterystyczny dla ówczesnych czasów –
styl klasycyzujący.
Teraz obszary dworców leżą na
szlakach ścieżek rowerowych, których na wyspie wiele.
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
Na Trasie rowerowej biegnącej pomiędzy Athlone a Mullingar natknęłam się na drodze przypadku z tajemniczą całkowicie zapomnianą wieżą ciśnień. Wieża została odkryta podczas budowy tej trasy, która zarazem prowadzi wzdłuż historycznej już trakcji kolejowej. W niedalekiej przyszłości czeka ją rewitalizacja - z zapomnianej w dolinie czasu, stanie się atrakcją turystyczną. “Nowe życie” wież zdaje się być w tej chwili na czasie.
Wieża przy trakcji kolejowej, architektonicznie związana jest z tą z Moate. Na dachu znajduje się zbiornik na wodę oraz balustrada świadcząca o tym, że zbiornik stał się jednocześnie tarasem widokowym. Wieża posiada okna, zupełnie inne niż te w Mouth, przez co przypomina budynek mieszkalny. W środku zachowała się pompa, urządzenia przemysłowe, pokryte rdzą mają swój klimat tak jak i miejsce - leśna dolina, która przez dziesiątki lat pochłaniała ten obiekt.
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
 |
Fot. Ola |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz