wtorek, 19 stycznia 2016

Miniaturowe wieże ciśnień w Irlandii


      
Fot. Katarzyna Wendland

CASTLEBAR: Co.Mayo - Irlandia


Kolejowa wieża ciśnień w Castlebar przyciąga uwagę swoją niezwykle drobną konstrukcją, miniaturową w stosunku do innych wież. Obiekt zapomniany, porośnięty bluszczem, z drobnym, odkrytym zbiornikiem na szczycie. Do zardzewiałego zbiornika prowadzi rachityczna drabinka. Od strony torowiska można zobaczyć żeliwną miarkę i zamurowane okienko. Stoi tuż przy skrzyżowaniu drogi z trakcją kolejową. Korzeniami sięga 1862 roku, kiedy to wybudowano w tym mieście dworzec kolejowy, łącząc tę część wyspy m.in. z Dublinem.









Fot. Katarzyna Wendland
Fot. Katarzyna Wendland


                                                                    Fot. Ola            
MOATE: Co.Westmeath- Irlandia

Dwukondygnacyjna wieża ciśnień w Moate jest na planie kwadratu, zbudowana została w 1851 roku. Zbiornik jest z kutego żelaza wpisanego w plan kwadratu. W części gdzie znajdują się pompy jako materiał do budowy – wykorzystano łupek naturalny, czerwoną cegłę, granit. Dwuspadowy dach z łupka naturalnego przykrywa przynależną do budynku – halę pomp. Jeśli chodzi o detal architektoniczny, traktowany jest klasycznie, występują boniowania wokoło okien- w tej chwili zamurowanych. Granitowe narożniki
Ciekawe jest to, iż wieża ciśnień wraz z zabudowaniami jest częścią XIX wiecznej stacji kolejowej w Moate, zbudowana przez The Midland Great Western Railway Company. Trakcja kolejowa miała służyć połączeniu Dublina z Broadstone, Mullingar ( post styczniowy- kolejowa wieża ciśnień ) i kończąc na Galway – portowym mieście leżącym nad oceanem atlantyckim. Dworzec został zamknięty dla regularnego ruchu kolejowego w 1987 roku.

       
Fot. Ola                                               

Z ciekawostek – dworzec jak i wieża ciśnień i zabudowania terenu są autorstwa znanego irlandzkiego architekta JS Mulvany. Jest on również autorem napotkanej stacji kolejowej wraz z wieżą ciśnień w Mullingar. Mulvany był odpowiedzialny za projekty wielu dworców kolejowych wraz z zabudowaniami wzdłuż tej linii kolejowej. W centrum wieży znajduje się okrągłe okno z którego widać wschodnią część budynku z jednokondygnacyjną halą pomp. Te XIX wieczne założenia zdecydowanie pomimo z definicji przemysłowemu charakterowi wież ciśnień, mają rys charakterystyczny dla ówczesnych czasów – styl klasycyzujący.

Teraz obszary dworców leżą na szlakach ścieżek rowerowych, których na wyspie wiele.


Fot. Ola

Fot. Ola




Fot. Ola





Fot. Ola














Fot. Ola











Fot. Ola






















Fot. Ola
Fot. Ola























Fot. Ola














Fot. Ola




















Fot. Ola




















Fot. Ola





















Fot. Ola

Na Trasie rowerowej biegnącej pomiędzy Athlone a Mullingar natknęłam się na drodze przypadku z tajemniczą całkowicie zapomnianą wieżą ciśnień. Wieża została odkryta podczas budowy tej trasy, która zarazem prowadzi wzdłuż historycznej już trakcji kolejowej. W niedalekiej przyszłości czeka ją rewitalizacja - z zapomnianej w dolinie czasu, stanie się atrakcją turystyczną. “Nowe życie” wież zdaje się być w tej chwili na czasie.
Wieża przy trakcji kolejowej, architektonicznie związana jest z tą z Moate. Na dachu znajduje się zbiornik na wodę oraz balustrada świadcząca o tym, że zbiornik stał się jednocześnie tarasem widokowym. Wieża posiada okna, zupełnie inne niż te w Mouth, przez co przypomina budynek mieszkalny. W środku zachowała się pompa, urządzenia przemysłowe, pokryte rdzą mają swój klimat tak jak i miejsce - leśna dolina, która przez dziesiątki lat pochłaniała ten obiekt.


Fot. Ola

Fot. Ola
Fot. Ola
















Fot. Ola




















Fot. Ola

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz